Elixirs emocionals

Tipologia: Laboratori

PRESENTACIÓ

Hi ha vegades que ningú no ens fa cas. Dies que ens llevem amb ganes d’abraçades i petons, setmanes que caminem preocupats, moments en què voldríem desaparèixer sota terra i tornar-nos invisibles… Però què ens cal per fer passar la tristesa, la por o el mal geni? I per fer tornar l’alegria, l’amor o la paciència? En aquest laboratori identificarem emocions, buscarem als llibres i elaborarem elixirs que cridin allò que ens fa sentir bé i ens facin més forts davant d’allò que no ens agrada.

OBJECTIUS

  • Facilitar l’enfrontament a una emoció important per al lector a través del llibre.
  • Fer visible a les famílies el potencial de les històries per comprendre el món interior.
  • Aprendre a identificar i a posar nom a les emocions.
  • Relacionar les emocions que apareixen als llibres amb les d’un mateix.

BENVINGUDA

En el moment de rebre  els infants i les seves famílies els informem que han arribat a la sala del laboratori de lectura uns peixos estranys i uns quants llibres que seran el punt de partida de la investigació d’avui. Són els peixos del llibre:

VAN HOUT, Mies. Happy. Lemniscaat, 2017.

DESCOBERTA

Els infants entraran a l’espai de la mà dels adults que els acompanyen i s’asseuran junts, en semicercle, davant d’un conjunt de peixeres de vidre que tenen a dins els peixos del llibre escanejats i plastificats. Cada peix representa una emoció. En funció de l’edat dels assistents, podem disposar un rètol amb el nom de l’emoció al costat de cada peixera o bé deixar els rètols separats. Podem proposar més endavant que els infants i les famílies els encarregats de buscar la relació.

Proposarem als infants i les famílies que s’agrupin en parelles de manera que quedin un màxim de deu grups. A cada grup li donarem una targeta amb una fotografia dels llibres:

ARNONE, Enzo; MUNARI, Bruno. Ciccì coccò. Corraini, 2000.

GABRIEL, Cécile. Quelle émotion?! Mila Éditions, 2007.

Són unes targetes amb imatges de situacions en les quals els infants poden viure diferents emocions. Les imatges van acompanyades d’un text que presenta la situació, de l’estil «Quan estic amb els meus amics estic…» o «Quan no sé què fer estic…».

La proposta consisteix a endevinar com acaba la frase, és a dir, endevinar a quina emoció es refereix cada targeta i buscar quina peixera té el peix a qui li passa el mateix que al protagonista de la foto. Cada parella pot deixar la seva foto davant de la peixera que cregui, i si dues parelles coincideixen amb el mateix peix poden deixar les dues imatges davant la mateixa peixera. Després comprovarem quina és la més adequada.

A continuació anirem fent posada en comú i intentarem entre tots confirmar quina emoció correspon a cada fotografia i a cada peix, col·locant al costat de cada peixera uns cartellets que complementen la frase de la targeta amb l’emoció a què es refereix la imatge.

LECTURA COMPARTIDA

En aquest moment cada família podrà acostar-se a buscar els llibres de les emocions presentades. Tindrem disposats els títols de la bibliografia amb una etiqueta que indiqui de quina emoció parla.

Hi ha previstos uns 15-20 minuts de lectura compartida que permetran que les famílies mirin els llibres i dialoguin sobre els moments en què els infants poden haver sentit aquelles emocions.

PROPOSTA DE CREACIÓ

Una vegada acabat el temps de lectura compartida es presentarà el llibre:

MANZANO, Eva. Receptes de pluja i sucre. Il·lustr. Mónica Gutiérrez Serna. Thule, 2010.

S’explicarà que el llibre inclou definicions gràfiques i textuals de les diverses emocions, receptes màgiques per gestionar-les i algunes curiositats, com els llocs on s’amaguen o el llenguatge que fan servir per manifestar-se.

Seguint la idea de les receptes, la persona que condueix el laboratori proposarà treballar en l’elaboració d’un elixir màgic que ajudi els infants a conviure bé amb l’emoció que triïn.

El que hauran de fer a continuació és el següent:

1. Escriure en un paper la situació per a la qual volen l’elixir: per quan tenen por de la foscor, per quan els seus pares fan més cas als seus germans que a ells, per estar tan feliços com al parc… Les famílies poden aprofitar aquest moment per posar nom a les emocions que sorgeixen en aquestes situacions de l’infant i identificar-les.

2. Escollir d’un llistat que els donem els tres principis actius que els poden ser més útils en aquella situació.

3. Agafar un pot comptagotes, escriure a l’etiqueta adhesiva per a quina emoció servirà l’elixir i omplir-lo amb 3 gotes de cadascun dels principis actius que hagin escollit. Demanarem als infants que si us plau no canviïn de posició els potets quan agafin els principis actius que han triat per fer el seu elixir.

4. Passar per la cuina dels desitjos i cremar el paperet on han escrit la situació per a la qual volen l’elixir. Amb l’escalfor del paper cremat s’activaran els principis actius, que haurem posat en una cassoleta de la cuina.

5. Omplir el comptagotes amb els principis actius, ara ja escalfats i potenciats, i, si volen, el poden acabar d’omplir amb aigua fins dalt.

Un cop acabats els elixirs de tots els participants, recomanarem a les famílies que els deixin a l’ampit de la finestra els dies de lluna plena, ja que això augmentarà el poder de l’elixir.

Documentació relacionada

Fitxa, bibliografia, material i pautes de muntatge

Galeria

Estàs interessat en llogar o comprar una rèplica d’aquest recurs?

Consulta les condicions aquí o escriu-nos per fer- nos arribar els teus dubtes, comprovar la disponibilitat o demanar un pressupost.