Mirar és llegir. L’abecedari Imapla

Tipologia: Laboratori

PRESENTACIÓ

Ja saps que les lletres amaguen moltes coses? La B són unes ulleres, la C una abraçada, la E una reina, la O la lluna plena… Vine a descobrir-ho!

Aquest laboratori és un joc fet a partir de les lletres de l’abecedari. És un abecedari poètic. Inspirat en un poema de Joan Brossa, està creat per l’autora gràfica Imapla.

DINÀMIQUES DE LES ACTIVITATS

L’activitat s’inicia amb una presentació de l’autora i el seu univers a través de les fitxes de color vermell que contenen les lletres del seu nom i una fotografia seva. Aquestes lletres poden estar ja disposades formant el nom IMAPLA o bé podem jugar amb els infants a combinar-les fins a descobrir el nom de l’autora, a qui els infants podran conèixer a través dels conceptes que ella mateixa associa a les lletres del seu nom artístic.

Oooh! Mirar

Un joc d’observació. Llegir les lletres a través de la forma. Cada lletra pot ser moltes coses a la vegada només variant la posició des de la qual la mirem. La proposta convida a buscar què poden ser les lletres mirant-les del dret i del revés, en horitzontal i en vertical. El visitant pot escriure què veu a la part blanca de cada fitxa amb el retolador vermell. Es recomana escriure UNA paraula. Després d’escriure la paraula el nen pot explicar a la resta el que ha vist.

A d’ull.

B d’ulleres.

C de port.

I tu, què veus a les lletres? Escriu-ho amb una sola paraula a la cara blanca de la fitxa.

Castells en l’aire! Construir

Un joc de construcció on es convida a fer estructures amb les fitxes de les lletres a partir de les ranures que tenen, encaixant unes amb les altres de manera lliure. Les construccions poden simular formes existents o bé poden ser formes abstractes que juguen amb l’equilibri i la composició. El joc treu la lletra d’un context PLA per passar al VOLUM com a forma d’obrir la mirada. Llegir és això.

E de castell.

I de gratacel.

A de muntanya.

Construeix un castell, un gratacel, una muntanya… fent servir les fitxes de lletres que vulguis.

Veig, veig! Descobrir

Basat en el joc infantil del Veig, veig. Convida a buscar lletres en el nostre entorn més proper. Segur que si ens parem a observar, trobarem lletres amagades en els llocs més inesperats! En el cas de les sessions dinamitzades, la persona que condueix l’activitat pot entregar una lletra a cada infant o bé mostrar una lletra i tots els participants busquen referents visuals de la mateixa lletra.

—Veig , veig , una lletra.

—Quina lletra veus?

—Una “O”.

—On?

—A la roda de l’autobús, al teu ull, a la lluna…

Ara et toca a tu.

—Veig , veig , una lletra.

—Quina lletra veus?

—Una…

1, 2, 3, 4! Perdre el nord

Els visitants es col·loquen sobre els peus a la catifa gran i des d’allà observen una lletra situada en el requadre central. El joc consisteix a dir de manera àgil quin objecte o element veuen en aquella lletra vista des d’aquesta posició concreta. Un cop donada una resposta ràpida, comptem fins a quatre i les persones que juguen salten als peus del costat, girant en el sentit de les agulles del rellotge. I ara, què pot ser aquesta mateixa lletra vista des d’aquí? Els visitants han de ser ràpids i donar les diferents opcions abans no s’acabi el seu torn i hagin de tornar a saltar als següents peus de la catifa.

Aquesta proposta pot ser dinamitzada per una persona de la biblioteca o centre, que serà qui triarà quina lletra es posa al centre de la catifa a cada torn i qui marcarà el canvi de torn comptant fins a quatre. Si la dinamització és per a grups classe es poden fer quatre fileres i passar d’un torn al següent posant-se a la cua de la filera del costat.

Posa qualsevol fitxa al centre de la catifa.

Situa’t en la posició de peus que vulguis.

Què veus?

1, 2, 3, 4!

Salta a uns altres peus.

I ara, què veus?

Un espai per l’autora.

Hi ha 7 fitxes amb les lletres del nom de l’autora i una fotografia. Poden estar com un motiu expositiu amb els seus llibres, dins d’una de les caixes de fusta o a la catifa. Poden estar com una escultura, un desplegable… No és necessari que les lletres estiguin en l’ordre del nom de l’autora: IMAPLA, IMPALA, MIPALA, PIMALA…

Cal que les persones visitants puguin explorar les fitxes per davant i per darrere per tal de poder llegir les notes sobre l’autora que apareixen en el dors de cada fitxa.

Voleu gaudir d’un taller amb l’autora?

La il·lustradora i dissenyadora Imapla ofereix tallers al voltant d’aquest laboratori o recurs per a totes les edats. Amb independència del lloguer del laboratori us convidem a gaudir de la proposta que condueix i dinamitza l’Imapla. Podeu consultar les carcaterístiques i condicions en el document ajunt.

Documentació relacionada

FITXA DEL TALLER OFERT PER L'AUTORA

FITXA, BIBLIOGRAFIA, MATERIALS I PAUTES DE MUNTATGE

Galeria

Estàs interessat en llogar o comprar una rèplica d’aquest recurs?

Consulta les condicions aquí o escriu-nos per fer- nos arribar els teus dubtes, comprovar la disponibilitat o demanar un pressupost.