Congresos y jornadas, Formación LIJ, Centros educativos, Profesionales

01/07/2022 - 03/07/2022

57a Escola d’Estiu Rosa Sensat

Format: Presencial
Lloc: Rosa Sensat
Organitzador: Rosa Sensat

El programa d’aquest 2022 és presencial, modest, atrevit i com sempre, un clar reflex del temps que vivim. Necessitem un espai per realçar la qualitat educativa i l’intercanvi amable dels i pels mestres. Amb la voluntat d’enfortir la comunitat educativa del país, ho farem des de la confiança, el treball i el reconeixement a la feina ben feta.

Us convidem a participar-hi traslladant-nos físicament d’allà on siguem a l’Associació de Mestres Rosa Sensat el cap de setmana de l’1 al 3 de juliol. La seu és escenari que aixopluga reivindicacions i exigències polítiques, és símbol aglutinador de mestres i educadors esperançats amb la vida i l’educació del país.

Activitats relacionades amb la LIJ:

Un llibre, dos reptes. Juguem amb les experiències lectores 
Equip formatiu: Bet Clapés i Marc Alabart

Us agradaria viure dues experiències lectores diferents, significatives i inspiradores? Com aprofitar el potencial dels llibres des de diferents perspectives en un context d’aprenentatge globalitzat?

A partir d’un mateix llibre, es proposaran dos reptes lúdics que ens permetran explorar dos camins de lectura. Un d’ells es basarà en la relació entre els continguts del llibre i diferents àrees curriculars, promovent un aprenentatge funcional i contextualitzat. L’altre explorarà la dimensió literària, a partir de les possibilitats interpretatives, de gaudi estètic i de creixement personal que ens ofereix l’obra.

Aquestes experiències ens permetran debatre i reflexionar sobre quin ha de ser el paper de la lectura a l’escola i com es poden aprofitar les seves potencialitats en el nostre dia a dia a les aules. En un context on es fa necessari un ensenyament i aprenentatge globalitzats, entendre la lectura d’una manera polièdrica és una oportunitat de creixement per a tota la comunitat educativa.

MiniBat: Un fil literari de camins i cruïlles
Equip formatiu: Mònica Vidal i Rosalía Clemente

Què són les MiniBat? Quines possibilitats ofereix la MiniBat a la comunitat educativa? Com dissenyar propostes literàries donant resposta a realitats concretes?

Al llarg de sis hores ens envoltarem de llibres i àlbums il·lustrats per amarar-nos de literatura i conèixer de prop un recurs d’educació literària al servei de les escoles: les MiniBats (Biblioteques Ambulants).

A través d’aquesta eina observarem més d’un centenar de títols que ens duran a afinar la mirada i a reflexionar sobre el procés de confecció d’una selecció literària i les seves possibilitats dins el projecte de centre, la biblioteca escolar o l’aula. Una primera part on es presenten acuradament les MiniBats ‘Camins i Cruïlles’ -l’univers de l’art-  i ‘El fil de la vida’ -la vida, els seus canvis i la mort-.

Una segona part on, partint de les diferents realitats educatives, s’impulsaran quatre tallers per tal que cada equip pugui desenvolupar propostes literàries concretes per traslladar aquest recurs al seu dia a dia amb infants i joves. D’aquesta manera la pràctica ens durà a dialogar sobre el disseny d’experiències literàries a l’escola en coherència amb uns objectius determinats i a qüestionar-nos què fa que una proposta al voltant d’un llibre sigui o no literària.

L’àlbum il·lustrat com a generador de processos de descoberta
Equip formatiu: Dimas Fàbregas, Toni Vila i Marco Fragoso

Els àlbums il·lustrats, poden ser una oportunitat per obrir processos creatius?

Us proposem re-mirar els àlbums per re-descobrir-ne les seves possibilitats artístiques. De la mà de diferents autors i autores, transitarem pels llibres a fi que aquests esdevinguin generadors de diferents processos creatius.
Plegades farem de les sessions uns temps per viure, experimentar i reflexionar la força dels processos creatius en la construcció d’aprenentatges connectats a diferents competències i significatius per l’aprenent.

La invisibilitat del dau. Apropiació, reescriptura i autoedició
Equip formatiu: Fanny Figueras i Associació l’Automàtica

Quin és el sentit d’un text? Què vol dir llegir? On s’acaba i on comença el significat d’una paraula? i el d’una imatge? Fins a quin punt l’acte de la lectura transforma el que estem llegint? Llegir, pot ser també una manera d’escriure?

Acompanyats de l’associació l’Automàtica i la docent i formadora Fanny Figueras, explorarem el potencial de les tècniques del collage i les maneres de fer de les arts gràfiques en els entorns de l’aprenentatge i la pedagogia. Una proposta a partir dels materials exposats a la mostra temporal «Enric Tormo- La invisibilitat del dau» que es pot veure a la Fundació Joan Brossa – Centre de les Arts Lliures.

Un  exercici de relectura i apropiació d’imatges, textos i tots els altres elements presents en una pàgina a partir de la descontextualització, la reapropiació i la intervenció directa partint exclusivament de materials ja impresos per acabar elaborant, entre tots, una publicació amb  les metodologies i eines de l’autoedició.

Des de la selecció i tria de materials, passant per la creació d’una narrativa visual a partir de la composició de cada pàgina i la presa de decisions editorials conjuntes, crearem una revista que produirem i reproduirem in situ.

Font: Rosa Sensat

Més info: https://www.rosasensat.org/57a-escola-destiu-rosa-sensat/

FacebookTwitterWhatsAppEmail

Próximos eventos

No se han encontrado eventos