Casa!

Tipología: Laboratorio

PRESENTACIÓ

 Dibuixo una casa: 

parets, porta, finestres, teulada, xemeneia. 

També un núvol i flors i arbres. 

També família i amics i mascotes. 

A casa, guardo les meves coses, els meus secrets i els meus desitjos. 

A casa, jugo, passejo, treballo… llegeixo! 

I em protegeixo del sol, de les tempestes i de les pors. 

Si la casa queda lluny o ja no té parets ni finestres ni porta, la casa és un dibuix que persisteix a dins meu, a dins nostre, al cap i al cor. 

Casa meva. 

Casa nostra. 

Casa! 

(Laboratori vinculat a l’exposició Casa!)

OBJECTIUS

  • Donar a conèixer un ventall important d’àlbums il·lustrats que giren al voltant de les diferents maneres d’habitar el món. 
  • Reflexionar i conversar en família sobre el concepte de casa i sobre tot allò que ens fa sentir aquest espai, físic i simbòlic, a partir de la seva presentació en llibres de ficció i documentals.
  • Conscienciar sobre la importància de l’habitatge com un dret bàsic universal.

BENVINGUDA

Aquest laboratori ens dona l’oportunitat de canviar de casa. Ens convertirem durant una estoneta en arquitectes i podrem decidir on viure i de quina manera.

Algú sap què és un arquitecte? Com es construeix una casa? Per establir un diàleg al voltant d’aquests conceptes, us recomanem el llibre:

ALTARRIBA, Eduard; Bardí i Milà, Berta. Descobrim l’arquitectura. Barcelona: Joventut, 2020.

Tot i que el llibre està pensat per a infants més grans, les il·lustracions ens poden ajudar a explicar ràpidament què és un arquitecte i altres professionals que participen en la construcció, els plànols, els edificis al llarg de la història…

Llavors repartim a cada família una maleta (que encara no podem obrir!) i ens desplacem fins a la sala dels laboratoris, a la recerca d’un espai per construir casa nostra.

DESCOBERTA

BLOC 1: LA CASA

Ens trobem un espai diàfan i cada família escull un lloc on instal·lar-se. Demanem obrir la maleta per descobrir el material arquitectònic de què disposarem.

Per començar agafem un rotlle de cinta de pintor que ens servirà per marcar a terra la superfície de casa nostra i seure-hi a dins. 

ACCIÓ 1

La dinamitzadora explica el llibre:

MARNIER, Richard. El llum encès. Il·lustr. Aude Maurel. Barcelona: Joventut, 2016.

El conte ens dona peu a parlar de com no totes les cases poden ser iguals, perquè nosaltres no ho som. Però ara mateix tots tenim les cases semblants, només dibuixades amb cinta de pintor. I si les personalitzem? 

ACCIÓ 2

La dinamitzadora presenta breument tres contes que ens inspiraran per començar a escollir com volem la nostra casa:

BOURGET, Laëtitia. La meva casa al bosc. Barcelona: Libros del Zorro Rojo, 2019.

El desplegable d’aquest llibre ens mostra una casa enmig del bosc. Però nosaltres què preferim: viure envoltats de natura, de ciutat o de mar?

MARTÍ, Meritxell. Els tres porquets. Il·lustr. Xavier Salomó. Barcelona: Combel, 2017. (Mini Pops)

Com en el conte dels tres porquets, de quin material la volem construir, de palla, de troncs o de maons?

BRAMI, Maïa. El món és casa meva. Il·lustr. Karine Daisay. Barcelona: Zahorí Books, 2019.

I a quin país ens agradaria viure?

ACCIÓ 3

Ara és el torn de les famílies. Dins la maleta trobaran materials per escollir amb relació a les opcions que la dinamitzadora acaba de plantejar a través dels llibres.

Quin paisatge envolta la nostra casa? Natura, ciutat o aigua?

Convidem a escollir un dels grapats de peces de feltre i repartir-les al voltant de casa nostra:

  • Triangles verds (natura)
  • Quadrats granates (ciutat)
  • Rodones blaves (aigua) 

De què està fabricada? De palla, troncs o maons?

S’ha d’agafar de la maleta una clau de metall i escollir un dels tres possibles clauers per posar-li: palla, tronc o maó.

A quin país volem viure?

També hi ha un marc de fotos i onze imatges impreses per les dues cares, dels països del llibre El món és casa meva. Cada família tria el país on vol viure i posa la imatge corresponent al marc.

Els objectes es deixen exposats dins o al voltant de cada casa. A poc a poc, les nostres cases van agafant personalitat!

BLOC 2: NOSALTRES, ELS HABITANTS

Ara que ja tenim una mica més definides les cases per fora, com a edifici, ens interessa mirar a dins, qui les habita. Quina mena d’habitants som? Què ens defineix?

ACCIÓ 4

La dinamitzadora explica el conte:

TSARFATI, Einat. Els veïns. Sant Feliu de Guíxols: Tramuntana, cop. 2018.

Malgrat que és un llibre amb pàgines plenes de tot de detalls que es perdran en una narració, es tracta de donar pes a les hipòtesis que es poden generar al voltant de les pàgines on es veuen els replans i provocar la participació. Quina mena de família deu viure darrere cada porta?

ACCIÓ 5

És el torn de les famílies. A la maleta trobaran material per fer-se una estoreta per a l’entrada. Aquí el més important serà decidir entre tots què escriure-hi o dibuixar-hi, que representi la família. Què ens representa? Què volem que llegeixin de nosaltres els passejants?

ACCIÓ 6

De nou pren la paraula la dinamitzadora per explicar que arribem a un moment important de definició de la nostra llar. Un cop tenim una casa, l’hem d’omplir de tot allò que necessitem per viure.

Però quines són aquestes coses importants que necessitem?

La dinamitzadora presenta breument tres llibres que tenen com a escenaris diferents interiors de cases. A dins hi podem trobar joguines, mobiliari divers, tot tipus d’estris i artefactes, i fins i tot, plantes i animals de companyia:

  • SALOMÓ, Xavier. Quin caos d’habitació! Barcelona: Cruïlla, 2014.
  • STELLA, Gaïa. Totes les coses: un llibre de primeres paraules… i més. Barcelona: Patio, 2019.
  • GIULIANI, Emma. En el jardín. Madrid: Ediciones Maeva, 2019.

ACCIÓ 7

És de nou el torn de les famílies. A partir dels contes i el diàleg que hagi sorgit al seu voltant, cada família pot començar a reflexionar quines són aquelles coses que necessitarien tenir perquè casa seva es convertís en una llar de veritat.

A la maleta trobaran unes cartes il·lus-trades: joguines, mobiliari, estris, plantes i animals de companyia. De les 18 que hi haurà, caldrà que en triïn 6 i les exposin dins de casa seva. 

Acabem aquí el Bloc 2 i comencem la darrera part, on us proposem diferents camins. Segons el grup que tingueu davant, l’edat, el temps, etc., podeu escollir diferents maneres de seguir:

  •  Acabar el laboratori en el Bloc 3. 
  • Saltar-se el Bloc 3 i anar directament al Bloc 4.
  • Fer el Bloc 3 (o només l’acció 9) i el Bloc 4 sencer.

BLOC 3: ELS VEÏNS

En aquest moment, tothom ja tindrà la seva casa molt diferent, personalitzada. Ha arribat el moment de fer una volta pel barri.

ACCIÓ 8

La dinamitzadora pot parlar del concepte de barri o de veïns presentant el llibre: 

SÍS, Peter. Madlenka. Barcelona: Ekaré, 2018.

Es tracta d’un exemple d’obra que mostra un microcosmos en una illa de cases. Podria ser que, en el nostre cas, també tinguéssim cases de tot el món! 

Els qui hàgiu decidit acabar el laboratori aquí, potser també podríeu acabar-lo explicant el conte: 

JANOSCH. Oh! Que bonic és Panamà! Kalandraka: Barcelona, 2013.

Anar a recórrer món per acabar tornant a casa nostra… 

ACCIÓ 9

En ambdós casos, l’excusa és convidar els assistents a sortir del seu espai i anar a passejar entre la resta de cases de les altres famílies: són semblants a la nostra? T’ha sorprès allò que han escollit les altres famílies? 

Aquest seria un final de celebració posant en valor la comunitat i la relació amb els veïns fent barri.

BLOC 4: LA MALETA

Amb aquest final alternatiu, us proposem parlar de la possibilitat d’haver d’abandonar casa nostra de cop i volta. És una acció dura, però malauradament més habitual cada vegada. Per això ens sembla important passar-hi, encara que sigui de puntetes, per conscienciar-nos tots plegats. 

ACCIÓ 10

La dinamitzadora explica un conte que planteja, de forma delicada, un cas de migració: 

NAYLOR, Cris. La maleta. Barcelona: La Galera, 2019.

Amb aquesta història podem fer la reflexió que, a vegades, per circumstàncies externes, ens toca marxar ràpidament de casa nostra. Ben segur que els infants tenen molt a dir-hi i pot ser un moment molt interessant just després d’haver estat reflexionant sobre la seguretat que ens dona tenir una casa a mida. 

ACCIÓ 11

I si fos el nostre cas? I si ens toca marxar de cop i volta? És l’últim torn de les famílies.

Els demanem que buidin la maleta dels materials que hagin quedat sense utilitzar. Només podran emportar-se una cosa. Cada membre de la família només hi podrà posar una de les coses que hi ha a casa (la clau, el marc, una carta d’una joguina…).

COMIAT

Ens acomiadem deixant en un racó totes les maletes obertes, mostrant què ens emportaríem, què és per a nosaltres allò que fa que casa nostra sigui una llar. 

Documentación relacionada

FITXA, BIBLIOGRAFIA, MATERIAL I PAUTES DE MUNTATGE

Galería

¿Estás interesado en alquilar o comprar una réplica de este recurso?

Consulta las condiciones aquí o escríbenoss para hacernos llegar tus dudas, comprobar la disponibilidad o pedir un presupuesto.