Missió ODS: un missatge per salvar el món

Tipologia: Laboratori

PRESENTACIÓ

Pobresa, fam, desigualtats, crisi climàtica… El món està en perill! Per això el Departament Federal d’Informació ha elaborat un pla d’acció: la Missió ODS. Es busquen membres per formar la delegació oficial de la ciutat i intentar revertir la situació abans no sigui massa tard. Només cal seguir les instruccions d’una andròmina estranya que ha arribat a la biblioteca amb un missatge important i uns codis secrets per desxifrar. T’apuntes al repte? 

OBJECTIUS

  • Donar a conèixer àlbums il·lustrats de qualitat literària i artística per reflexionar sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible marcats per les Nacions Unides a l’Agenda 2030. 
  • Trobar en els llibres de ficció seleccionats una finestra a realitats complexes per prendre consciència de la seva existència i construir una actitud crítica i empàtica davant les problemàtiques i les dificultats que aquestes obres mostren. 
  • Oferir un espai de conversa en família sobre aquells aspectes que cal millorar, revertir i transformar del nostre dia a dia per fer un món millor i més sostenible. 
  • Conscienciar sobre la necessitat de contribuir de manera personal per assolir els ODS i imaginar propostes de col·laboració i implicació amb petits compromisos d’acció.

BENVINGUDA

Sabem que el món està immers en una crisi important, ecològica, energètica, de falta de drets fonamentals i igualtat, i per això ens han encarregat una missió molt important. Avui els nens i nenes i les seves famílies tenen un repte crucial: contribuir entre tots i totes a fer un món millor! 

Per a aquesta missió, s’ha posat en contacte amb nosaltres el Departament Federal d’Informació perquè estan buscant delegats i delegades oficials per assolir aquest repte, així que preguntem als infants i les famílies si estan disposats a formar part d’aquesta delegació tan especial. 

Resulta que avui la sala dels laboratoris es convertirà en la seu de treball del Departament Federal d’Informació, que ens ha fet arribar tot el material necessari per aconseguir el nostre objectiu. De fet, fa uns dies hem rebut a la biblioteca una criatura estranya i molt curiosa, i ens han donat les instruccions pel seu funcionament.

Expliquem que aquesta màquina té relació amb una altra andròmina misteriosa que apareix en un llibre i que va ser descoberta per un jove col·leccionista de xapes. Llavors presentem l’àlbum:

– Tan, Shaun. La cosa perduda. Barbara Fiore, 2007.

És important destacar el detall de les xapes i mostrar les guardes del llibre perquè són un element important en la part de creació del laboratori.

Quan acabem la història, mostrem la il·lustració on el jove deixa finalment la criatura, i expliquem que la cosa que hem rebut nosaltres també vivia en aquell espai, on el Departament Federal d’Informació la va trobar.

Ara aquesta andròmina forma part del pla per salvar el món i ens porta un missatge molt important. La tenim esperant-nos a la sala, així que, com en el llibre de Shaun Tan, seguirem uns cartells amb fletxes que ens marquen l’itinerari. 

DESCOBERTA

Entrem a la sala, lleugerament enfosquida, on trobem una andròmina estranya i al costat una taula gran amb els llibres i una taula petita, amb un àlbum de col·lecció de xapes. Les famílies entren i seuen davant d’aquests elements.

La persona dinamitzadora presenta la criatura misteriosa i l’àlbum de xapes que l’acompanya, que està retolat amb les lletres ODS i el logotip del Departament Federal d’Informació.

Llavors expliquem el significat d’aquestes sigles, Objectius de Desenvolupament Sostenible, i donem a conèixer què són aquests objectius i d’on sorgeixen. Fem una descripció breu i general d’aquest projecte de les Nacions Unides.

Però per ser membres de la delegació oficial i aconseguir la nostra missió, ens cal saber molt més sobre cada ODS, entendre’ls bé i veure com podem contribuir nosaltres a millorar el planeta. Segons les instruccions que hem rebut, cada família ha de recopilar informació sobre un ODS a través dels llibres que ens han fet arribar. Nosaltres explorarem avui deu dels disset ODS que van marcar les Nacions Unides, i altres ciutats estan treballant ara mateix en els set restants.

En aquest moment repartim els llibres de la bibliografia i convidem les famílies a llegir-los amb calma. (Quan entreguem els llibres, podem intentar fer l’assignació de cada títol tenint en compte l’edat de l’infant.)

LECTURA COMPARTIDA

Les famílies tenen uns 15/20 minuts per fer la lectura de l’àlbum que han rebut. Un cop passat aquest temps, podem establir una petita conversa per compartir amb el grup aquestes històries i els problemes que es mostren en cadascuna.

Llavors comentem que l’andròmina ens ha portat més documentació amb informacions i dades importants que cal revisar. Obrim el calaix frontal de l’andròmina, on trobem deu targetes, una per a cada llibre. Repartim la targeta que li correspon a cada llibre i allà troben tres preguntes per reflexionar sobre la història que han llegit perquè les responguin en família. També hi ha apuntades unes dades estadístiques per conscienciarnos de la necessitat d’assolir cada Objectiu de Desenvolupament Sostenible al més aviat possible. Deixem 15 minuts més per a la lectura de les targetes.

Ara que ja hem explorat els llibres, hem imaginat les respostes en família i hem llegit les dades, podem dir que som unes persones expertes en els ODS. Aquest era el primer objectiu pel qual ens han enviat la cosa estranya: per transmetre tota aquesta informació als infants i les famílies de la ciutat. Però queda poc temps i moltes altres ciutats per visitar, i l’andròmina necessita energia per fer arribar el seu missatge a tot arreu!

En aquest moment tornem a mostrar l’àlbum de la col·lecció de xapes, on cada pàgina fa referència a un ODS amb quatre xapes amb uns símbols dibuixats. Aquestes xapes són com la «benzina» de l’andròmina, la seva energia, les necessita per poder seguir funcionant. Si no li donem xapes, la màquina es pararà i ningú més coneixerà els problemes que tenim al món i les possibilitats per solucionar-los. 

Mostrem que aquestes xapes tenen uns codis secrets, uns símbols estranys dibuixats que representen compromisos d’acció individual, allò que podem canviar o millorar en el nostre dia a dia per ajudar a assolir els ODS. I és que l’andròmina només funciona a partir d’aquests petits compromisos de tots i totes per salvar el món. 

I què vol dir cadascun? Doncs nosaltres, com a delegats i delegades expertes en els ODS, podem interpretar lliurement aquests dibuixos per desxifrar-ne el significat. 

CREACIÓ 

Repartim a cada família la pàgina de l’àlbum que li correspon (estan etiquetades amb una referència a l’ODS i al llibre) i deixem una estona perquè les famílies imaginin què vol dir el símbol de cada xapa i quina acció proposa fer. La interpretació és totalment lliure i de les quatre propostes d’acció cada família ha de triarne una, la que es compromet a dur a terme. 

Un cop escollida la xapa, els infants s’apropen a l’andròmina, de manera ordenada, per inserir-la a la ranura del tub mentre van explicant davant del grup quina xapa han triat i per què.

Quan tots els infants han inserit la seva xapa, la persona que condueix el laboratori demana silenci i amb un cert misteri abaixa les dues palanques que té l’andròmina a la part frontal. Amb aquest moviment la màquina fa un sorollet molt fi, com de pal de pluja. Això vol dir que ja ha rebut l’energia dels nostres compromisos d’acció per seguir amb la seva missió. 

CELEBRACIÓ I COMIAT

Després de tota aquesta investigació, les famílies ja són expertes i han assumit un compromís d’acció per aconseguir la missió de fer un món millor, així que el Departament Federal d’Informació els vol entregar un certificat oficial que els reconeix com a membres de la delegació dels ODS de la ciutat i en agraïment a la tasca feta. 

En aquest moment obrim la porteta que la màquina té al lateral esquerre i despleguem un arxivador en forma d’acordió amb els certificats impresos. Repartim a cada infant el certificat que correspon al seu llibre i amb un poema que fa referència al seu ODS. 

Proposem que escriguin el seu nom i que el guardin a casa, en un lloc ben visible, per tenir molt present el compromís que han adquirit i poderlo complir en el seu dia a dia. I així entre totes i tots podrem fer un món millor! 

Finalment, ens acomiadem i convidem les famílies a endurse en préstec els llibres de la bibliografia i a respondre el qüestionari d’avaluació de l’activitat. 

 

(Actualment aquest laboratori no està disponible en concepte de lloguer)

Documentació relacionada

FITXA, BIBLIOGRAFIA I MATERIALS

INSTRUCCIONS DE MUNTATGE

Galeria

Estàs interessat en llogar o comprar una rèplica d’aquest recurs?

Consulta les condicions aquí o escriu-nos per fer- nos arribar els teus dubtes, comprovar la disponibilitat o demanar un pressupost.