Naturalistes

Tipologia: Laboratori

PRESENTACIÓ

Senyores i senyors! Benvinguts al Gabinet de Curiositats dels més insignes naturalistes de totes les èpoques! Una cambra de meravelles on el públic podrà sorprendre’s i admirar la col·lecció de zootècnia i botànica més excepcional i insòlita del planeta, on espècies comuns i conegudes conviuen amb les bèsties més extraordinàries. Estan preparats per observar, descriure i classificar un nombre inquantificable d’animals i plantes ben singulars?

OBJECTIUS

  • Descobrir la figura dels naturalistes clàssics I familiaritzar els nens amb les activitats que els caracteritzen (observar, recol·lectar, descriure I classificar).
  • Descobrir els Gabinets de curiositats.
  • Conèixer llibres de coneixements I de ficció relacionats amb els naturalistes.

BENVINGUDA

En aquesta ocasió, l’equip està convidat a investigar la tasca dels naturalistes clàssics i els espais on antigament s’exposaven les seves descobertes: els gabinets de curiositats. Per presentar-ho, explicarem la història del gabinet de curiositats que anem a visitar i a les personalitats que han configurat la seva excepcional col·lecció.

Com a bons naturalistes que seran, els repartirem un quadern de camp que serà la guia d’exploració del gabinet i l’instrument per portar a terme les activitats proposades durant el laboratori.

Aquesta presentació ens servirà per contextualitzar les històries de naturalistes que es trobaran a l’interior i els tipus de llibres informatius que poden formar part d’un espai tan especial, destinat a aglutinar i exposar coneixements diversos provinents de diferents camps.

I amb la intenció de convertir-nos per una estona en naturalistes, convidarem a les famílies a desplaçarse fins a l’espai d’investigació d’avui.

DESCOBERTA

Els infants entraran a l’espai de la ma dels adults que els acompanyen i tots junts farem una primera visita guiada del gabinet de curiositats. És el moment d’explicar com s’ordenaven

 els objectes diversos, arribats de totes les parts del món, en aquests peculiars espais, embrions dels museus actuals.

Un cop feta aquesta primera visita, els incitarem a descobrir-lo a través de la guia d’observació del gabinet, que proposa una sèrie d’imatges en les quals fixa-se (i que s’han de trobar entre el batibull de la decoració).

LECTURA COMPARTIDA

A continuació les famílies tindran un repte, convertir-se en naturalistes per una estona. Amb l’ajuda del quadern de camp, elegiran els espais que més els atraguen per portar a terme les

activitats proposades, que estan lligades a l’exploració de diferents llibres, que trobaran exposats en els diferents ambients del gabinet.

Un cop elegits els espais, tindran una estona per experimentar. Podran passar per l’espai destinat a la presentació dels nostres naturalistes, on podran explorar algunes de les imatges dels llibres i descobrir part de les seves històries. O podran explorar els espais de Naturàlia (objectes naturals), Scientíficus (espai de zootècnia i botànica) o Strànicus (animals i plantes extraordinàries).

A Naturàlia, les activitats estan relacionades amb la tasca de classificació: els nens i nenes trobaran distintes parts del cos de diferents animals, diferents caques o petjades i hauran de trobar l’animal al qual pertanyen i el nom científic de l’espècie. Entre els quadres de classificació que formen part de la decoració, poden tractar de situar els seus animals dintre de l’arbre de la vida.

A Scientíficus la tasca dels nostres naturalistes serà la de descriure. Amb l’ajuda de diferents instruments (lupes, binocles i brúixoles) els nens huaran de cercar i observar diferents animals i plantes i tractar de descriure-les en el seu quadern el més acuradament possible. Per tal de facilitar la tasca, entre la decoració i entre els llibres de la secció hi hauran molts dels quals on podran trobar exemples.

A Strànicus, tindran l’oportunitat de convertir-se en criptozoòlegs, una vessant de la zoologia interessada a estudiar els animals fantàstics, dels quals només es té notícia a través de llegendes, imatges borroses o descripcions fetes per persones que han pogut (o els ha semblat veure’ls) en algun moment. Allà, i a través de l’estampació, podran tractar d’esbossar algunes d’aquestes espècies animals o vegetals tan insòlites. Un cop dibuixades, li hauran de trobar un nom, hàbitat i mides.

POSADA EN COMÚ

Quan hagin passat uns 30 minuts ens posarem en cemicercle per compartir alguns moments de l’exploració. Prèviament els haurem dit que entre tots els llibres del gabinet, han d’elegir aquell que més els hagi fascinat. Començarem la posada en comú llegint alguns fragments de la novel·la d’Arthur Conan Doyle El mundo perdido, dient que és un dels nostres llibres preferits i que volem compartir alguns fragments de la història d’aquest naturalista malcarat que va trobar un indret on els dinosaures no s’havien extingit.

Acte seguit, cadascun dels participants que així ho desitgin explicaran què els ha fascinat del llibre triat i mostrarà algunes de les il·lustracions o llegirà alguns fragments.

També pot ser el moment per compartir el resultat de les nostres exploracions en el gabinet de curiositats, a través dels quaderns de camp.

Documentació relacionada

Fitxa, bibliografia, i material

Pautes de muntatge

Galeria

Estàs interessat en llogar o comprar una rèplica d’aquest recurs?

Consulta les condicions aquí o escriu-nos per fer- nos arribar els teus dubtes, comprovar la disponibilitat o demanar un pressupost.