El rebost del cau

Tipologia: Laboratori

PRESENTACIÓ

Els ratolins busquen provisions per al llarg hivern. En una roca, un ratolí, de pestanyes caigudes i aire melancòlic, roman contemplatiu. Un laboratori per omplir el rebost dels nostres caus i habitar, per uns instants, la ciutat secreta dels formatgers de més prestigi.

OBJECTIUS

  • Retre un homenatge a Frederick, un dels títols més importants de l’àlbum il·lustrat contemporani.
  • Donar a conèixer altres històries de ratolins.
  • Cultivar en els infants l’amor per les paraules i apel·lar a la seva sensibilitat poètica.

BENVINGUDA

En aquesta ocasió, l’equip està convidat a investigar la vida i els amagatalls de la ciutat dels ratolins. Per això demanarem als participants que si algú porta un gat amagat el deixi fora de la sala, perquè ja se sap la dèria que tenen els gats amb els ratolins i la visita podria no acabar bé. En aquest moment presentarem el llibre:

  • ZOBOLI, G. El ratón que faltaba. A Buen Paso, cop. 2015.

És la història d’un gat que es passa les hores imaginant ratolins de tota mena però a qui des del principi se li resistia un ratolí en particular que misteriosament no era capaç d’imaginar, fins que per sorpresa va aparèixer a casa seva.

El conte ens servirà per explicar que, tot i que sembli que els ratolins han de ser tots iguals i que els seus contes han de parlar sempre de les mateixes coses, el món dels ratolins és tan gran i divers com ho és el nostre. I amb la intenció de descobrir-lo, convidarem les famílies a desplaçar-se fins a l’espai d’investigació d’avui.

DESCOBERTA

Els infants entraran a l’espai de la mà dels adults que els acompanyen i s’asseuran en semicercle, davant d’un conjunt de portetes que haurem enganxat en una paret de la sala.

Allà explicarem que hem arribat a la ciutat dels ratolins i que ara podrem conèixer qui s’amaga darrere de cada porteta. Els infants triaran una porta per obrir, i després de trucar i saludar observaran quin ratolí hi habita, què fa, què li passa, com es deu dir o què guarda al seu cau.

LECTURA COMPARTIDA

A continuació les famílies tindran un repte: endevinar, d’entre tots els llibres que haurem exposat en un racó de la sala, quin és el que deu explicar la història del seu ratolí. Un cop localitzat el llibre deixarem una estona per llegir-lo.

Després d’uns 15 o 20 minuts ens tornarem a posar tots en semicercle i posarem en comú les nostres investigacions per tal de conèixer a tots els habitants de la ciutat dels ratolins.

PROPOSTA DE CREACIÓ

A continuació, explicarem que el ratolí que viu a l’últim cau de tots, el que ha quedat tancat, és un ratolí diferent dels altres, d’aire melancòlic i pestanyes caigudes que roman contemplatiu mentre els seus companys recullen provisions per a l’hivern. Presentarem el personatge a través del seu àlbum:

• LIONNI, L. Frederick. Kalandraka, cop. 2010.

Un cop coneguda la seva història, trucarem a la porta del seu cau i, amb certa expectativa, l’obrirem per conèixer el Frederick, que ens rebrà amb timidesa i emoció. A diferència dels altres ratolins, ell recull paraules per passar els hiverns amb la seva escalfor. Però com que tothom li’n demana a vegades el seu rebost es queda buit.

Llavors descobrirem 8 pots de paraules en conserva, classificades per tipus, però que ara no tenen res a dins. El Frederick ens demana la nostra ajuda per tornar a omplir el seu rebost amb més paraules en conserva.

Per si necessitem inspiració, presentarem breument els llibres sobre paraules que apareixen a la bibliografia. Els deixarem a l’abast de les famílies junt amb els materials per escriure paraules: paperets de colors, retoladors, diaris, revistes, tisores, cola, etc.

Un cop estiguin llestos entregarem els potets plens al Frederick i ell ens convidarà a triar dues paraules per fer-ne un poema o un rodolí. Al final aquells a qui no els faci massa vergonya podran compartir-lo amb la resta.

Abans de marxar, demanarem als infants que tanquin els ulls i estenguin les mans per rebre un obsequi, un tall de formatge emmental per a cadascun, gentilesa d’en Frederick.

Finalment, ens acomiadarem i convidarem les famílies a endur-se en préstec els llibres dels ratolins i de les paraules i a respondre el qüestionari d’avaluació de l’activitat.

Documentació relacionada

Fitxa, bibliografia, material i pautes de muntatge

Galeria

Estàs interessat en llogar o comprar una rèplica d’aquest recurs?

Consulta les condicions aquí o escriu-nos per fer- nos arribar els teus dubtes, comprovar la disponibilitat o demanar un pressupost.